USA-China, priyampatel4, Free for use under the Pixabay Content License

Čína chce narušit sankcemi spolupráci mezi USA a Jižní Koreou. V sázce je stavba nových lodí

Obchodní válka mezi Washingtonem a Pekingem je v plném proudu a přelévá se také do námořního či loďařského komerčního sektoru. Čína uvalila sankce na jihokorejskou společnost Hanwha Ocean, čímž chce narušit jihokorejsko-americkou spolupráci v oblasti stavby nových lodí.

Čínské sankce

Čína samozřejmě vnímá obchodní válku s USA jako příležitost uškodit svému rivalovi v jeho spolupráci s další nevítanou jihokorejskou konkurencí. Čína nyní uvalila sankce proti pěti americkým dceřiným společnostem přední jihokorejské loděnice Hanwha Ocean. Peking oznámil, že čínské subjekty nebudou moci obchodovat s těmito pěti společnostmi, včetně loděnic Hanwha Philly Shipyard a Hanwha Shipping.

Sankce jsou vnímány jako reakce na americké kontroly vývozu obranného materiálu. Čínský cíl je v tomto případě zřejmý – narušit slibnou spolupráci a jihokorejsko-americké vazby v oblasti stavby nových plavidel. Sankce by mohly zkomplikovat získávání důležitých komponentů mimo USA. Jihokorejský zákonodárce Yu Yong-weon odhadl, že čínské sankce budou stát například filadelfskou loděnici Hanwha Philly Shipyard v příštích dvou letech 60 milionů dolarů.

Americké ministerstvo financí označilo čínský krok za nezodpovědný pokus o podkopání spolupráce mezi USA a Jižní Koreou v námořním sektoru. Ministerstvo zahraničí ve svém prohlášení pak uvedlo, že čínské sankce narušují povoz soukromého podniku a také ohrožují společné úsilí o revitalizaci amerického loďařského průmyslu.

Další zvýšení napětí mezi Washingtonem a Pekingem se děje v době, kdy americký prezident Donald Trump oznámil, že uvalí na Čínu dodatečná cla ve výši 100%. Je to reakce USA na čínské oznámení, že omezují vývoz vzácných zemin. Přitom ty jsou stěžejní při vývoji řady amerických zbraňových systémů, jak už magazín Securitytech informoval v jednom ze svých starších článků.

Make American Shipbuilding Great Again

Jihokorejci sami nabídli svému partnerovi pomoc v rámci projektu „MASGA“ (Make American Shipbuilding Great Again), který eminentně zajímá Donalda Trumpa. Cílem je zásadní oživení amerického loďařského průmyslu, které se má dít především skrze zvýšené investice, výstavbu nových loděnic či rozšíření stávajících, důsledné proškolení pracovníků a posílení amerických dodavatelských řetězců. Sekundárním dlouhodobějším cílem je pak dosažení úrovně čínského loďařského průmyslu.

V projektu MASGA se sdružily přední jihokorejské loďařské společnosti – kromě již zmíněné Hanwha Ocean, která je klíčovým hráčem v oživení amerického loďařského průmyslu, také HD Hyundai a Samsung Heavy Industries. „S využitím našich osvědčených odborných znalostí a digitálních schopností bude HD Hyundai podporovat modernizaci amerického loďařského průmyslu a spolupracovat s oběma zeměmi na formování nové kapitoly v globálním loďařském průmyslu.“ prohlásil místopředseda společnosti HD Hyundai Čung Ki-sun. Rozmáchlý projekt má být výhodný pro oba partnery, přičemž Jižní Korea přislíbila investovat do amerického loďařského sektoru celkem 150 miliard dolarů v rámci smluvené obchodní dohody. Na oplátku se Washington zavázal, že sníží celní sazby na korejské automobily a další zboží na 15 %.

Malý americký loďařský průmysl

Abychom si udělali názornou představu, je třeba říct, že v globálním měřítku je americký komerční loďařský průmysl malý. Američtí konkurenti, jako je Čína nebo Japonsko a další země, ovládají více než 90 % trhu nových komerčních lodí. Spolupráce s jihokorejským partnerem se může perspektivně Washingtonu vyplatit, výroba lodí v USA je totiž odhadována být zhruba 3-4x dražší než v Asii. USA musí rovněž bojovat s objektivně nepříznivými činiteli, jako je stárnoucí pracovní síla a úbytek té kvalifikované. Je proto nutné rozvíjet nejen novou pracovní sílu, ale investovat také do technologií, digitalizace a automatizace. Musí dojít k lepší a efektivnější koordinaci mezi americkou vládou a jejím průmyslem.

Je nutno na závěr dodat, že i kdyby USA v budoucnu všechny klíčové články svého loďařského řetězu zpevnily, přesto budou mít dominantní asijští hráči v tomto odvětví stále velký náskok.

Zdroj: gCaptain, The Maritime Executive, The Korea Herald
Autor/Licence fotografie: priyampatel4, Free for use under the Pixabay Content License